VARTA (afkorting van Vertrieb, Aufladung, Reparatur Transportabler Akkumulatoren) is een Duits bedrijf, opgericht in 1904. Het bedrijf fabriceert accu's en batterijen voor de consument, maar ook voor de industrie. Het nam de Nederlandse bedrijven Bataafse Accufabriek en Batterijenfabriek C. Herberhold NV (Witte Kat) over. Varta werd daarna op zijn beurt overgenomen door Johnson controls.

De geschiedenis van het huidige Varta gaat terug tot 1887, toen prof. Adolf Müller de firma Busche & Müller oprichtte. Wanneer in 1890 AEG en Siemens investeerden in het toenmalige Busche & Müller ontstond de Acumulotorenfabrik, men noemde die AFA.

In 1905 richtte de AFA een dochteronderneming op met de naam VARTA. Toen produceerde het nog op kleine schaal loodaccu's. Vanaf 1962 werd AFA omgedoopt tot VARTA, om zo meer bekendheid te brengen bij de productie van accu's voor auto's.

In 1896 ging poolonderzoeker Fridjof Nansen naar de Noordpool om de eerste Noordpoolexpeditie met elektrisch licht te starten. De accu's van AFA bleken temperaturen van -50°C te kunnen weerstaan.

In 1935 werd de wereldbekende luchtschip LZ129 "Hindenburg" voorzien van VARTA-accu's.

 

In 1969 ging Neil Armstrong met een VARTA-batterij in zijn camera naar de maan.